برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ار ائه شده است که اغلب آنها مبتنی بر تجارب
گذشته در استفاده از تجارت الکترونیکی بوده است . در ساده ترین شکل، می توان آن را به
تعریف نمود کمیسیون اروپایی در « انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی » صورت
سال 1997 آن را به شکل زیر تعریف نموده است:
تجارت الکتر ونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر »
مبتنی می باشد. تجارت الکترونیکی فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و
خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام،
بارنامه الکترونیکی، ط رح های تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، منبع یابی، خریدهای دولتی،
بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد.
وزارت صنایع و تجارت بی نالمللی ژاپن گفته است:
تجارت الکترونیکی که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکت ها محدود می گردید در »
حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی از اشخاص گمنام به عنوان مصرف
کنندگان در شبکه حضور دارند . به علاوه، محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به
سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیت های عمومی تجاری از قبیل تبلیغات، آگهی،
« مذاکرات، قراردادها و تسویه حسابها را نیز در برگرفته است
از مجموعه تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گیری نمود که زمینه های کاربرد تجارت
الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تبیین
سیاست های مورد نظر باید علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیز توجه داشت.